A nyári szezon kihívásai a vendéglátásban
A nyári időszak a vendéglátóipar számára egyszerre jelent lehetőséget és kihívást. A turisták, fesztiválok és hosszabb nappalok miatt megnövekszik a forgalom, de a sikerhez nem elég csak kinyitni a teraszt. Fel kell készülni minden fronton: munkaerő, alapanyag, marketing és logisztika. Aki most nem optimalizál, az nyáron lemarad.
Munkaerő – A nyár fő fejtörése
Toborzás: kezdd időben!
Ne május végén kapkodj! A legjobb diákmunkások és szezonális dolgozók már tavasz elején elkelnek. Használj több csatornát:
-
Hirdess célzottan Facebook csoportokban, diákszövetkezetnél, vagy a saját Google Business Profilodon.
-
Írj megkapó szövegeket: „Napsütés, pörgés, jatt: jelentkezz nyári pultosnak!”
-
Gyorsan bevethetők: a legtöbb diák már rendelkezik valamilyen vendéglátós tapasztalattal, és rugalmasan tudnak alkalmazkodni a pörgős műszakokhoz.
-
Olcsóbbak, mint a főállású munkavállalók: a járulékok jóval alacsonyabbak, különösen, ha diákszövetkezeten keresztül alkalmazod őket.
-
Motiváltak és lelkesek: ha jó a hangulat és korrekt a fizetés, simán beleállnak a hétvégi zárásokba vagy a dupla műszakba is.
-
Könnyen elérhetők: elég egy célzott hirdetés TikTokon vagy Instagramon, és már özönlenek is a jelentkezők.
-
Gyorsan taníthatók: ha jól strukturált a betanítási rendszered, pár nap alatt felveszik a ritmust, és stabil pontjai lehetnek a csapatodnak a nyár során.
Ha okosan kezeled őket – adsz visszajelzést, bevonod őket a csapatba, és emberként bánsz velük –, akkor nemcsak ledolgozzák a nyarat, de jövőre is visszajönnek. Ez aranyat ér.
Betanítás – ne rögtön a mélyvízbe dobd őket
A gyors betanítás nem egyenlő azzal, hogy „ma jössz, holnap viszed az egész műszakot”. Készíts videós tréningeket, írásos pultkezelési útmutatókat, és csinálj heti check-in meetingeket.
Alapanyag- és készletgazdálkodás: ne fogyj ki pont hétvégén
Szezonális beszerzés és hűtési kapacitás
-
Egyeztess a beszállítóiddal legalább 2 héttel előre a nagyobb fesztiválok vagy városi események előtt.
-
Ellenőrizd, hogy a hűtőid és fagyasztóid bírják-e a terhelést – egy elromlott hűtő 300.000 Ft-os veszteség is lehet egy hétvégén.
Ital- és alapanyag-toplista a nyárra
-
Kötelező italok: limonádé variációk, jeges kávé, spritz, rozéfröccs.
-
Menő kaják: smash burger, loaded fries, poké bowl, görög pita.
-
Vegetáriánus opciók = plusz forgalom! Használj hummuszt, grillzöldséget, halloumit.
Marketing – Hogy ne csak a szomszéd terasza legyen tele
Google Cégprofil optimalizálás
-
Frissítsd a nyitvatartást, tölts fel aktuális étlapot és fotókat.
-
Kérj vendégektől értékeléseket, mert a nyári turista ide fog nézni először.
Közösségi média: TikTok & Instagram Reels előnyben
-
Készíts vizuálisan ütős tartalmakat: italkeverés lassítva, burger belső „juicy” vágás, pultos tánc.
-
Használj lokációt és nyári hashtageket:
#budapestbar #nyar2025 #teraszlife
.
Akciók, amik beindítják a tömeget
-
„Happy Hour 16:00–18:00”: 2 az 1-ben koktél.
-
„Nyári menü páros”: könnyű ebéd + fröccs fix áron.
-
„Instaposzt = 10% kedvezmény” – ha bejelölnek, megéri.
Terasz, dizájn és élmény: mert az Insta-élmény is számít
Hangulatvilágítás, árnyékolás, hangrendszer
-
Szerezz be LED-es hangulatfényeket, és gondoskodj árnyékolásról – különben az első 35 fokos délutánon elmennek máshova.
-
Jöjjön a zenei arculat: chill, nyári funk, vagy low-key latin beat – ne rádió szóljon, hanem curated playlist!
Insta-fal és selfie-pont
-
Készíts fotófalat a logóddal vagy egy neonfelirattal: „Good Vibes Only” vagy „Szerelmes a limonádémba”.
-
Adj mellé hashtaget:
#TeraszTúra2025
.
Digitalizáció és fizetés: gyorsaság = elégedettség
Online rendelés és digitális étlap
-
A vendégek nem akarnak várni – legyen QR-kódos étlap, rendelés és akár fizetés is mobilról.
-
Használj egyszerű, vizuális rendszerű rendelő appokat (pl. NetPincér GO helyben).
Bankkártya és új fizetési módok
-
Legyen lehetőség Apple Pay, Google Pay, vagy Revolut fizetésre.
-
Egyre többen keresik a borravaló terminálos lehetőséget is!
Tartsd a csapatot motiváltan a teljes szezonon át
Bónuszrendszer és elismerés
-
Vezess be heti „Sztárdolgozó” elismerést – egy mozijegy vagy vacsora motiválóbb, mint hinnéd.
-
Mérd az eladásokat és tarts barátságos versenyt a csapaton belül.
Törődés = lojalitás
-
Adj nekik vizespalackot, naptejet a teraszhoz, vagy legalább egy hideg üdítőt minden műszakban.
-
Egy-egy közös grill party vagy csapatépítő este nyáron csodákra képes.
A nyár nem csak túlélendő, hanem kimaxolható
Aki okosan tervez, az nem csak kihúzza a nyarat, hanem rekordforgalmat, elégedett vendégeket és motivált csapatot tud felmutatni. Ne hagyd az utolsó pillanatra – tervezd meg most a nyári szezon sikerét, és arasd le a gyümölcsét egy forgalmas, pörgős, mégis zökkenőmentes nyárnak.